En France

Dinsdag na de pinksteren vertrokken we naar Gravelines in Frankrijk. Eerst ging het nog niet zo hard, weinig wind en stroom tegen. En die stroom is wel heel belangrijk zijn wij achter gekomen, het kan je zo 3 tot 4 knopen in snelheid schelen. Maar later stroom mee en goede wind gingen we wel 8 knopen en dat hebben we nog nooit gehaald! Zo zijn er veel factoren waar je rekening mee moet houden en dat maakt het juist zo spannend. Zo kun je hier in Frankrijk niet alle havens binnenlopen, omdat ze droogvallen en bij sommige kun je alleen bij hoogwater naar binnen. Het is rekenen en puzzelen, maar dat houdt ons bij de les. In Gravelines staat de sluis 3 uur voor tot 3 uur na hoog water open, als je te laat bent heb je pech. Wij waren er te vroeg en moesten op zee blijven wachten tot we naar binnen konden. Geen probleem, dan ga je even bijliggen, waarbij de zeilen tegengesteld wind vangen zodat de boot zo goed als stil komt te liggen. Het was een bijzondere haven die bij eb helemaal droogvalt. Onze kiel van 1.40 m. zakte helemaal in de modder! Hier op fietsen van de havenmeester de omgeving verkend.
Onze volgende haven was Boulogne sur mer, deze plek was niet zo bijzonder.
Ja en toen naar Dieppe, een tocht van 54 mijl, terwijl wij gemiddeld 25 tot 35 mijl per dag doen
De eerte paar uren stroom tegen en weinig wind met een gangetje van 3 knopen. Maar de wind trok aan en we kregen stroom mee en werd het 6, 7 knopen, dat ging lekker! Eppey, onze windvaan (automatisch stuurautomaat) , Jan zijn meesterwerk waar vele uren noeste arbeid in zitten, doet het geweldig. En dat scheelt enorm dat je af en toe je handen vrij hebt en niet continu aan het roer hoeft te zitten. Het schoot mooi op, op de kaart zag ik een gebied met mijnen en vroeg nog aan Jan wat dat betekende; "daar hebben ze mijnen gedumpt en mag je niet vissen en ankeren". Okey. Op zee ben je verplicht de marifoon op kanaal 16 te zetten, op een gegeven moment leek het of ze Jesto,Jesto,Jesto en iets er achteraan in frans opriepen, alleen de klemtoon op Jesto verkeerd. Ik dacht nog, dat kan niet, wie zou ons hier nou oproepen? Tot 3 keer toe en nog hadden we niks door, totdat er een boot op ons af kwam stuiven. Of we wel meteen wilden maken dat we daar weg kwamen. Dangerous area. Bleek dat ze daar mijnen aan het ruimen waren! Wij maken dat we daar weg kwamen en hierna ging het allemaal ook niet zo vlot meer , de wind nam af, het werd frisser en de stroom ging weer tegenwerken. Uiteindelijk kwamen we om 21 uur in Dieppe aan, 12 uur over gedaan. Moe, maar wel voldaan dat het gelukt is. Dieppe heeft een mooie haven, je kijkt op krijtrotsen met een kerkje. Het verschil tussen eb en vloed is hier 8 meter, wat inhoud dat je met eb tegen vieze muren aankijkt. Als je dan naar de kade wilt, moet je een flinke klim maken, goed voor de kuiten! Dieppe verkent met een boemeltreintje, wel mooie stad.
Morgen weer verder, de bedoeling is Fecamp, als alles meezit. Wel vroeg weg 6 uur in verband met gunstige stroming.

Belgie

Nou helaas, maandag ging niet door en waardoor? Die rotwind! Kracht 6 met uitschieters naar 7. Wel jammer, want het was de laatste dag dat we Jochem konden treffen, die op weg was naar Zeebrugge. Maar van hem hoorden we ook al dat het niet te best was op zee. Het werd dus een dag later. De Westerschelde ging prima op zeil maar op zee waren de golven nog onrustig van de wind van de vorige dag. En we hadden de stroom tegen waardoor we geen meter vooruit kwamen. Op een gegeven moment kwamen we een boei niet voorbij, het was net of ie met ons meevoer. Het gekke is ook wel dat het net  lijkt of je snelheid hebt, maar niet dus. Toch maar een poosje de motor erbij aan gezet. Blankenberge gehaald, een mooie haven. We zaten op een terras en Jan vroeg naar de boulevard, de ober snapte er niks van. Uitendelijk begreep hij wat Jan bedoelde. "Maar meneer. dat noemen wij de dijk". Het weer voor de komende week lijkt niet best, dus we zullen hier wel een paar dagen blijven. En inderdaad: veel wind 6 tot 7 en koud 10, 11 graden, gelukkig hebben we ons kacheltje aan boord. We hebben ons hier prima kunnen vermaken, ons verdiept in getijden en stromingen zodat we daar zoveel mogelijk profijt van kunnen maken. Met de tram naar Oostende en uiteraard weer veel gelopen. We hebben ook nog de douane aan boord gehad, 3 man sterk. Controle van de papieren en of er ook rode diesel in de tank zat. Dat is illegaal en staat hier in Belgie een boete van 1000 euro op. Het weer lijkt gunstig morgen dus tijd om verder te gaan.

Willemstad - Vlissingen

Van Willemstad wilden we naar Zeeland om daar te gaan ankeren. Na contact met de spoorbrug hoorden we dat die maar 2x per dag draaide i.p.v. 3x , dus niet om 11 uur weg maar pas om 13 uur. Hierna weinig kunnen zeilen i.v.m. het vele vrachtverkeer. Uiteindelijk beland in St. Annaland, hier hebben we de eerste zeehonden gespot, die lekker lagen te zonnebaden. Ook nog eentje vlak bij de boot met koppie boven water ,Jan riep nog: brood!, maar hij dook weer onder en kwam niet meer terug.
De volgende ochtend met bijbootje de haven in en boodschappen gedaan. We wilden vandaag verder naar het Veerse meer. Het zeilen wil niet echt lukken, of de wind uit de verkeerde hoek of bruggen/ sluizen. Onderweg nog meerdere zeehonden zien zonnen. Op het Veerse meer nog wel even lekker kunnen zeilen. Hier moet je binnen de vaargeul blijven vanwege ondieptes erbuiten. Dat is op zich wel jammer. Hier zijn wel eilandjes met steigers waar we een nachtje hebben aangelegd. Vanaf hier, met geen wind , dus op de motor, naar Middelburg gegaan, deze stad vonden we niet zo. Volgende stop: Vlissingen. Deze stad heeft ons bekoord, met de boulevards aan de Westerschelde waar grote zeeschepen zo dicht langsvaren dat je ze bijna kunt aanraken. De vele terrasjes, de loodsbootjes die af en aan voeren om die grote schepen veilig vanaf de Noordzee naar Antwerpen te loodsen. Dit vanwege de ondieptes in de Westerschelde. We zijn hier 4 dagen gebleven, hebben fietsen gehuurd en de stad verkend. Nico en Jolien B. zijn nog langs geweest, lekker een eind gesjouwd en heerlijk op terras gegeten (wel met terrasverwarming!). Vandaag (zondag) wat motregen; de laatste klusjes voordat we morgen de zee opgaan. Bijboot op de boot geknupt, die willen we op zee niet achter ons aan hebben te hobbelen.
Kortom : we zijn er klaar voor, morgen de Noordzee op naar Blankenberg.

Foto's volgen, uploaden lukt helaas niet.

Gouda naar Willemstad

Inderdaad 2 dagen in Gouda gebleven met slecht weer. Toch veel gewandeld in deze mooie stad. Natuurlijk bij Hans en Tineke op bezoek en dinsdagavond gezellig uit eten geweest met z'n vieren. Woensdag 10 uur weer verder met beter weer, in ieder geval zonnig maar toch : veel wind en fris. De bestemming is Dordrecht en is ongeveer 5 uur varen, maar door wachttijden voor 2 bruggen werden het 7 uren. De staande mast route is een druk bevaren route met veel vrachtverkeer. Deze schepen veroorzaken nogal wat golfslag waardoor we veel op en neer wippen. En vooral voor bruggen, als je wachten moet is dat heel vervelend.
Dordrecht is ook een mooie oude stad, we hebben ons er wel een dag kunnen vermaken. In ieder geval hebben we de zonnepanelen weer op de buiskap bevestigd. Deze waren er afgewaaid toen we voor anker lagen met windkracht 7. We beginnen een beetje te wennen aan het leven aan boord, de spullen krijgen een plek en wat het belangrijkste is: we kunnen het vinden! Vanuit Dordrecht naar Willemstad (bijna in Zeeland).  Veel vrachtverkeer, en daardoor veel golfslag. Het werd nog even spannend toen we de haven in moesten. Je moet dan de vaarroute van vrachtschepen oversteken en dat is wel even uitkijken, maar zigzaggend hebben we het gered. Met ons bijbootje boodschappen gedaan en op terras een pintje gedronken. Morgen (zondag) Zeeland in, daar willen we ergens voor anker gaan, lekker rustig.

Amsterdam

Amsterdam blijft een leuke stad, er is altijd wel wat te beleven en veel te zien. Koningsdag op het ij: talloze sloepen met uitgedoste oranje mensen, biertje in de hand, muziekje erbij. Heel bijzonder. En ondanks dat het geen superweer was, wel heel druk. Een nachtje in marina Amsterdam, onze 3e keer, is altijd weer leuk om te komen. Zaterdag: vannacht willen we door Amsterdam zien te komen, dit gebeurt in konvooi en s'nachts omdat je door een aantal spoorbruggen moet en er s'nachts geen treinen rijden. Je gaat door 9 bruggen en een sluis en komt dan op het Nieuwe Meer, dan ben je door Amsterdam. Je verzameld je om 23 uur op een bepaalde plek en hoort via de marifoon hoe laat je gaat vertrekken, In ons geval 1.30. We waren met 6 boten. Ellen en Nico gingen met ons mee op avontuur. Spannend natuurlijk, s'nachts door Amsterdam, met 6 boten, goed opletten geblazen. Om 3.15 op het Nieuwe Meer, hier stapten Ellen en Nico weer af en konden wij nog even slapen tot 7 uur, om vervolgens naar het volgende obstakel te varen: de Schipholbrug. We zijn die zondag door heel veel bruggen gevaren en uiteindelijk beland in Gouda. Aangelegd in een haven, en we denken gezien het weer dat we pas woensdag weer verder gaan. We vinden het leuk om dit een keer mee te maken, maar het is niet ons ding. Het continue gebrom van de motor, nee wij missen de rust en de stilte van het zeilen.

Wind

Een enerverend weekje en dat kwam door de wind. Het is eigenlijk wel gek dat ik zo van zeilen hou omdat ik een gruwelijke hekel heb aan wind. En zeilen gaat juist om wind. Maar windkracht 6-7 en uit de verkeerde hoek ( lees: er tegenin) zitten wij niet op te wachten. Maandag naar Lelystad met windje 5 en ja er tegenin. Door de sluis, ging allemaal goed. Voor anker bij Lelystad en voor de zekerheid 2 ankers uitgegooid ( nog nooit gedaan). Achteraf maar goed ook, want s'nacht kracht 6 om de oren maar we lagen stabiel. Je controleert altijd een paar keer of je nog goed ligt. Ankers kunnen gaan krabben of loslaten. Dinsdag bleef het hard waaien en we hadden geen zin om door te gaan. Geklust aan de boot, Jan heeft een mooie tafel gemaakt! s'Nachts wind 7 en dat was geen pretje. Om 4 uur hadden we het idee dat we steeds dichter bij de kant kwamen (rotsen). De motor aangezet met beetje gas om de ankers te ontlasten en om niet te dicht bij de kant te komen. 9 uur, we willen hier eigenlijk wel weg. 1 anker opgehaald, makkie. De 2e zat muurvast; je moet hem dan losvaren, wat ook wel weer link is, hij kan van alles beschadigen. Maar gelukt en vol goede moed op pad. Grootzeil omhoog? Wacht, de motor doet raar..stottert. Brandstoffilter zegt Jan, hij houd er zo mee op. Nou lekker dan, snel terug naar ankerplaats wat we net redden. Motor stopt, anker uit en Jan onder de motorkap, brandstoffilter vervangen. Uur later op weg naar Markermeer, veel wind en hoge golven. Ijsselmeer en Markermeer zijn net klotsbakken met korte steile golven; de snelheid kan daardoor van 4 knopen zomaar naar bijna 0 gaan. Maar we zijn in Almere gekomen, aangelegd aan een steiger want het blijft hard waaien. Klopt ook wel, hier aan de steiger lagen we ook wel te wippen. Vandaag hier blijven liggen, we wilden naar een watersportwinkel. Hoe gek kan je zijn..op de fiets, 10 km over de dijk tegen de wind in ,een 6! Gelukkig hadden we terug de wind mee, maar goed ook want we hadden 50 kg ankerketting achterop de fiets 10 km terug. Morgen naar Amsterdam.

Eindelijk, de eerste dag.

Zondagmorgen 11 uur, we varen eindelijk!! Heerlijk weer erbij, de motor loopt als een zonnetje. Jan, chapeau! Op het zwarte water kunnen de zeilen gehesen worden, tjonge wat een touwen hebben we erbij gekregen. Maar gelukkig werkt alles en met een knoopje of 4 gaan we richting ons favoriete ankerplekje op het ketelmeer. Onderweg sleutelen aan de windvaan, hij moet nog bijgesteld worden. Maar het lijkt te werken,dat wordt straks ontspannen zeilen. Heerlijk weer om voor anker te liggen: beetje prutsen, lezen, potje koken. We zijn best wel moe van de afgelopen klusweken. Het weer zal wat minder worden de komende week maar dat mag de pret niet drukken. Straks lekker in slaap schommelen en morgen zien we wel weer waar we belanden.

Welkom op mijn Reislog!

Hallo en welkom op mijn reislog!

Dรฉ plaats om op de hoogte te blijven van alle avonturen en ervaringen tijdens deze reis. Vanaf nu zul je hier dan ook regelmatig nieuwe verhalen en foto's vinden, en via de kaart weet je altijd precies waar ik me bevind en waar ik ben geweest! Meer informatie over mijzelf en de reis die ik ga maken vind je in het profiel.

Wil je automatisch een mailtje ontvangen wanneer er een nieuw verhaal of een nieuwe fotoserie op deze site staat? Meld je dan aan voor mijn mailinglijst door je e-mail adres achter te laten in de rechter kolom.

Ik zie je graag terug op mijn reislog en laat gerust af en toe eens een berichtje achter!

Leuk dat je met me meereist!

Groetjes,

Harmke