Naar huis.

Het is IJmuiden geworden. We gingen met harde wind weg om 3 uur s'middags. Eigenlijk ging het wel goed, het zeilen en we hadden stroom mee. We hadden het gevoel dat we best snel gingen. Het was wel opletten geblazen, erg veel scheepvaart en s'nachts is dat lastig inschatten. Op ons navigatiescherrm werden we soms overvaren door een groot schip en dan dacht ik 'help' waar ben je? Bleek ie nog een eind bij ons weg te zijn. Eigenlijk was het de bedoeling om nog wat te slapen, maar door de drukte op zee is het er niet van gekomen. En het weer was ook onrustig, wind en golven en dan ben je blij dat je met z'n beiden de boel kunt overzien. En hoe fijn is het dan niet dat het weer licht wordt, alles is veel beter te zien, afstanden van schepen zijn beter in te schatten. En we dachten dat we al heel ver waren. Om 7 uur bij het 3 zeeen punt Engeland- Belgie- Nederland, bleek dat we nog maar op de helft waren! Erg ontmoedigend, ben even een uur gaan liggen. Dan gaat het ook wel weer, alleen jammer dat de wind wegviel, dus maar weer op de motor en helaas stroom tegen. We wilden Scheveningen aandoen, maar jullie raden het wel: niet goed bezeilbaar, dan maar IJmuiden. We hoopten het voor donker te bereiken , we zijn nog nooit een haven in donker binnen gevaren. Nou alles moet een eerste keer zijn en dit dus ook. Op dat moment harde wind en golven en je ziet dan overal lichten; groen, rood, wit, waar zijn nu de rood en groene lichten van de ingang?? Je roept de havendienst op en die zegt dat je binnen kunt komen, wel 2 uitvarende grote schepen. Wij, zo gefocust op de ingang, zien die grote schepen niet en schrikken ons een hoedje als we opzij kijken en 20 meter naast ons zo'n grote jongen zien. Wat waren we blij dat we hier al eerder geweest waren, je weet een beetje hoe het is, maar in het donker is het gewoon erg lastig. Je vaart op rood, groen, maar er zijn zoveel lichten s'nachts. Maar gelukkig om 22 uur konden we aanleggen en er was nog een koud biertje in de koelbox om mee te toasten. We hebben het gered, we zijn weer in Nederland. 2 dagen om bij te komen en verder naar Amsterdam. Voor ons blijft dit een geweldige stad, veel gefietst, Ellen en Michael weer gezien, de haven is gezellig, willen we wel weer verder? Toch maar doen, via Edam naar Schokkerhaven en naar Zwartsluis. Het is wel raar, maar de afgelopen 3 dagen hebben we super kunnen zeilen, beter als de laatste tijden in Frankrijk.

Weer thuis, dubbel gevoel, aan een kant wel weer fijn, maar aan de andere kant wil ik ook wel weer terug. Ruim 4 maanden weggeweesten dan die vrijheid en maar kijken waar je terecht komt.
Nou ja, de draad hier maar weer oppakken en wie weet volgend jaar!!

Tineke en Hans

Welkom thuis. Kan me jullie dubbele gevoel goed voorstellen. Maar er komen vast meer reizen. We zijn blij dat jullie gezond en wel weer terug zijn. Dikke knuffel!

Mirjam

Hoi Harmke en Jan,
welkom thuis weer, zal even wennen zijn, zoals je zelf al schrijft, maar ook wel weer fijn toch?
en je kan weer nieuwe plannen maken, ook altijd leuk
Mirjam

Jantien en Wim

Heel fijn dat jullie weer thuis zijn wel eerder dan de planning maar hebben nu nog een maand om bij te komen, en vaste grond onder je voeten is ook weer fijn toch?misschien komen we nog een weekend langs,vorige week vonden we het erg gezellig met jullie, liefs dikkekus van ons samen xxx ? ? ?

Sonja

Mooi dat jullie weer thuis zijn. Wat een belevenis !!

Truus en Mas

Oost, west, thuis best ?
Maar buitengaats zijn
Wel spannend en fijn

We toosten op jullie goede thuiskomst
Met een lekker biertje ? en glas wijn ?

Wen ze maar weer
En wie weet varen ⛵️ jullie volgend jaar nog een keer.

Liefs ?

Anneth

Wat fijn dat jullie weer veilig thuis zijn gekomen ?...

Geke

Nog even aanpoten dus zo dicht bij huis! En dan thuis met dat dubbele gevoel heel herkenbaar, wij moesten ook erg wennen maar nu het mooie weer minder wordt is het thuis weer prima vertoeven. Beleef de spannende momenten opnieuw maar dan vanuit je warme veilige bed! Paul en ik hebben met bewondering jullie avontuur gevolgd, petje af!

Ina

Petje af voor jullie avontuur, wat een belevenis zeg!Nu maar even rustig bijkomen van alles dan. Was in iedergeval mooi om de verhalen te lezen???