Wind

Een enerverend weekje en dat kwam door de wind. Het is eigenlijk wel gek dat ik zo van zeilen hou omdat ik een gruwelijke hekel heb aan wind. En zeilen gaat juist om wind. Maar windkracht 6-7 en uit de verkeerde hoek ( lees: er tegenin) zitten wij niet op te wachten. Maandag naar Lelystad met windje 5 en ja er tegenin. Door de sluis, ging allemaal goed. Voor anker bij Lelystad en voor de zekerheid 2 ankers uitgegooid ( nog nooit gedaan). Achteraf maar goed ook, want s'nacht kracht 6 om de oren maar we lagen stabiel. Je controleert altijd een paar keer of je nog goed ligt. Ankers kunnen gaan krabben of loslaten. Dinsdag bleef het hard waaien en we hadden geen zin om door te gaan. Geklust aan de boot, Jan heeft een mooie tafel gemaakt! s'Nachts wind 7 en dat was geen pretje. Om 4 uur hadden we het idee dat we steeds dichter bij de kant kwamen (rotsen). De motor aangezet met beetje gas om de ankers te ontlasten en om niet te dicht bij de kant te komen. 9 uur, we willen hier eigenlijk wel weg. 1 anker opgehaald, makkie. De 2e zat muurvast; je moet hem dan losvaren, wat ook wel weer link is, hij kan van alles beschadigen. Maar gelukt en vol goede moed op pad. Grootzeil omhoog? Wacht, de motor doet raar..stottert. Brandstoffilter zegt Jan, hij houd er zo mee op. Nou lekker dan, snel terug naar ankerplaats wat we net redden. Motor stopt, anker uit en Jan onder de motorkap, brandstoffilter vervangen. Uur later op weg naar Markermeer, veel wind en hoge golven. Ijsselmeer en Markermeer zijn net klotsbakken met korte steile golven; de snelheid kan daardoor van 4 knopen zomaar naar bijna 0 gaan. Maar we zijn in Almere gekomen, aangelegd aan een steiger want het blijft hard waaien. Klopt ook wel, hier aan de steiger lagen we ook wel te wippen. Vandaag hier blijven liggen, we wilden naar een watersportwinkel. Hoe gek kan je zijn..op de fiets, 10 km over de dijk tegen de wind in ,een 6! Gelukkig hadden we terug de wind mee, maar goed ook want we hadden 50 kg ankerketting achterop de fiets 10 km terug. Morgen naar Amsterdam.

Truus

Een (voor ons ;-) mooi winderig en humoristisch verhaal. Zou een boek gaan schrijven als ik jou was Harmke. Tis te hopen dat er op Koningsdag in A’dam een plek te vinden is voor jullie. Horen net op het journaal dat er niet veel wind staat en matig wordt. Da’s wel fijn en zou tijd worden! Volgens mij val je wel af van zo’n zeil(én fiets)tocht ?. Veel plezier in Amsterdam en groetjes, Truus (en Mas)

Ina

Mooi geschreven Harmke! Ben al beniewd naar jullie volgende belevenissen!

Nico en Jolien

Aiii, hopelijk komende dagen wat minder wind. Gaan jullie nog de stad in?

Tineke en Hans

Veel plezier in Amsterdam

Zas

Nou,zo komen jullie er lekker in. Leuk om te lezen.

Jantien

Lekker geboemeld in Amsterdam?nu vandaag er weer tegenaan, staat weer wind m.n kind jullie treffen het,Ellen was gisteren hier,was gezellig even bij elkaar zijn ,nou goede vaart en hou de wind in de zeilen Kus van ons xxx

Sonja

Leuk om te lezen, goede vaart verder !! Groetjes van ons