Afhankelijk

Nou ja ..zaten we om 6 uur..kant en klaar, regen en onweer en niet te zuinig ook! Maar weer naar bed en het volgend goede tijdstip van start: 11.45. Helaas geen wind, dus 32 mijl op de motor. We kwamen daar om 18.00 uur met laag water aan, een beetje link volgens de boeken, maar rustig aan naar binnen en het laagst gemeten was 2 meter ( wij steken 1.40 mtr.). Dus ging helemaal goed. Het grappige is dat je onderweg steeds dezelfde boten tegenkomt. Veel nederlanders, maar ook belgen en duitsers. We volgen ze dan op de app " find ship", wat misschien voor jullie ook wel leuk is. Deze app kun je downloaden en op het moment dat je wilt weten waar we zijn kun je ons opzoeken onder de naam Jesto en zien waar we zijn, welke plaats, hoeveel knoop we varen of dat we stil liggen. We hebben niet een supersnelle boot, maar doen het verder ook lekker rustig aan. Sommigen gingen op een gegeven moment zo snel en zitten nu al op Guernsey. Nou dat duurt bij ons nog wel een week of misschien langer
Van Frecamp naar Ouistreham, 43 mijl en weer geen wind, maar heerlijk weer. Bij Le Havre was het oppassen geblazen; schepen van 300 meter die door de "shipping lane" voeren. En wij moesten die lane oversteken! Je moet er niet aan denken dat wij met ons 9 meter bootje in botsing komen met zo'n jongen. We waren er om 18.00 uur, maar konden niet naar binnen omdat het laag water was. De sluis draaide pas om 21.15. Ach dan blijf je op zee, maakt vast eten klaar, zo overbrug je die tijd wel en het was prachtig weer. En dan die sluis! We zijn onderhand heel wat sluizen gewend, maar deze overtrof al de andere. Het water kolkte naar binnen en je moest de boot echt in bedwang houden. Er lagen engelsen achter ons die de boot niet goed in bedwang konden houden, hij klapte tegen de muur, en ze hadden moeite met de touwen. In deze haven waren fietsen beschikbaar en hebben we boodschappen gedaan en kannetjes diesel gehaald. In de plaatselijke kroeg nog een boel geleerd van een fransman over de stromingen en gevaren daarvan rond Cheybourg en de Kanaaleilanden. Handig de vertaal app! Daar zijn we nog niet, zien dan wel verder.Morgen van plan naar Grandchamp te gaan. Daar moet je bij hoogwater aankomen en hier moet je bij hoogwater weg. En omdat de sluis alleen maar 2 uur voor en na hoogwater open gaat houdt het in dat we om 04.00 door de sluis moeten. De volgende opening is pas om 10 uur, maar dan kom je niet op tijd in Grandchamp en moet je weer 6 uur wachten. Die getijden en stromingen maken het wel lastig, je bent afhankelijk van tijden, hoe laat kan ik aankomen; hoe laat moet ik dan weg.