Kanaaleilanden

Morgen werd overmorgen, MIST! Het zat echt potdicht, we hebben het nog geprobeerd, maar je zag geen hand voor de ogen. Tegen 12 uur prachtig weer, weggaan lukt dan niet meer vanwege stroming en getij. We hebben ons vermaakt met fietsen.
De dag erna,helaas motregen, maar dat belet ons niet om richting Alderney te gaan. Een flink briesje, we konden de hele weg zeilen. Op het laatst harde wind met flinke golven, we waren blij dat we in de baai voor anker lagen. Hier is geen haven, ja droogvallend voor de lokale vissers. Je kunt hier in een baai ankeren of aan een meerboei gaan liggen. Zo'n meerboei is ook nog een hele kunst om die op te pikken. Er naar toe varen en dan met een pikhaak het touw oppikken dat eraan vast zit en dan je eigen touw erom leggen. Zoals gezegd, de eerste nacht voor anker en dat was geen pretje! Doordat de wind uit het noordoosten kwam, had je een flinke deining vanuit zee die de baai kwam binnenrollen. De boot wipte het uit en wij dus ook, s'nachts moest je oppassen dat je niet uit je bed rolde. De volgende dag een beschutter plekje aan een meerboei opgezocht. Bijbootje opgeblazen en naar de kant gevaren. Even omschakelen: we zijn in Engeland dus links fietsen en ponden i.p.v. euros. Een prachtig eiland met maar 2500 inwoners, een dorpje St. Anne, heel pittoresk op een heuvel gelegen. Je kunt in een dag het hele eiland verkennen, dit hebben we ook gedaan maar dan wel een elektrische fiets gehuurd. Op een gewone fiets is dit niet te doen vanwege de vele klimpartijen. Het waren heerlijke dagen, het weer werkte mee: 19 gr. en zon.
Van Alderney naar Guernsy, we hadden de route goed uitgestippeld dachten we. Maar geen rekening gehouden met de eerste uren stroom tegen! Dat moesten we op het eind bekopen met stroom tegen, we lagen soms bijna stil. Onderweg veel stromingen, op een gegeven moment hadden we 13 knopen op de teller. Jammer van dat laatste stuk, maar goed we zijn er gekomen. Een heel ander eiland: veel drukker en toeristischer. Maar ook een mooi eiland. Hier konden we weer op onze eigen fietsjes. Paar dagen gebleven, voorzeil laten vermaken, handpomp gerepareerd, de was gedaan en de boot schoongemaakt. Oh ja, ben ook nog naar de kapper geweest, alleen knippen kost hier 49 pond, dit is iets meer dan 50 euro!! Ben me een hoedje geschrokken. Carnaval hier meegemaakt: festiviteiten in de haven met silly games, live muziek en vuurwerk ter afsluiting.
De bedoeling is om morgen verder te gaan weer richting vasteland: Lezardieux in Bretagne, 46 mijl, daar doen we wel 10 uurtjes over.
Vandaag zijn we precies 8 weken onderweg, het bevalt nog prima, en we vliegen elkaar nog niet in de haren ?.

Mirjam

Jullie beleven zo wel van alles, geen saaie reis in ieder geval. En gelukkig gaat het samen ook gezellig, veel vaarplezier

Truus

Wat weer een prachtig verhaal en mooie reisdoelen. Jullie zijn wel aan de weergoden overgeleverd. Volgens mij Harmke moet je een geweldig kapsel hebben voor de prijs van zoveel ponden, maar heel wat waard, want jullie vliegen elkaar nog niet in de haren ;-) En als ik die dunne beentjes van je zie op de e-bike ben je ook wel wat ponden kwijtgeraakt, dus die vette fish&chips kun je met een gerust hart verorberen. Lekker in beweging op verschillende manieren ;-) Ga zo door en enjoy!

Yvonne en zas

nou wat leuk dat het goed gaat. En ook veel leuke uitstapjes.
Een week geleden ons hondje gestorven in mijn armen. Zijn er kapot van . Waarschijnlijk zijn hartje. Hebben hem begraven in ons tuintje.

Tineke Kelderman

Hoi Harmke en Jan, als het 8 weken goed gaat dan zal het vast wel blijven goed gaan.
Veel plezier Hans en Tineke. Ook Hans kan weer fietsen, krukken teruggebracht!

Geke

Waren de fish and chips een beetje te eten? Toch wel zonder azijn neem ik aan. Wat maken jullie een mooie tocht op die deinende golven en ook nog tijd voor uitjes, petje af. Paul leest met plezier jou verslag en hft veel respect voor jullie! Wij varen zondagmorgen weer verder met een nieuwe motor en pakken de draad weer op, want ook wij hadden het erg naar onze zin, en hopen dan eindelijk eens in Maastricht te komen. Twee keer op weg nr Maastricht kapotte motor, 3x is scheepsrecht.
Groeten en goede vaart! Geke en Paul