Engeland

Toch nog weer in Frankrijk beland, Cherbourg, omdat dat een kortere oversteek naar Engeland is. Hier nog even inkopen gedaan en de volgende dag richting Engeland. Waar wij heen wilden was natuurlijk niet te bezeilen, s'Nachts weinig wind en veel deining. We zijn in Brighton beland, een heel mooi stadje en een leuke haven. In 3 dagen bijna 300 mijl afgelegd, wat voor ons doen erg veel is! Nico en zijn vriendin Jolien zouden dit weekend komen dus we wilden verder naar Eastbourne, dat was wat dichter bij hun aankomstplek. Een heel gezellig weekend gehad, lekker samen gegeten en spelletjes gedaan en we zijn naar Beachy Head geweest. Dit zijn krijtrotsen van 160 meter hoog, je kijkt hier recht naar beneden in een gigantische diepte. Het schijnt dat hier heel veel zelfmoorden plaatsvinden. Je moet er toch niet aan denken! De griebels liepen mij over de grabbels, brrr! We waren hier met erg harde wind, vlgs mij wel windkracht 8, je kon echt "hangen" tegen de wind in. Soms moest je gewoon even zitten/liggen omdat je er niet meer tegenin kwam. Het is hier in Engeland allemaal wat kneuterig; gezellige kroegjes, eettentjes en de mensen zijn ook alleraardigst. Zaterdags zijn wij verder gevaren naar Dover, wat een drukke haven om binnen te varen, ferry's af en aan! Echt wel spannend. Nog gezellig wat gegeten en gedronken met Nico en Jolien, waarna zij weer richting Nederland vertrokken met de autotrein.
De volgende dag gingen wij verder naar Ramsgate en de uitvaart was wel net zo heftig! Tjonge jonge, wat een ferry's gaan er naar Dover, het is een komen en gaan. Het was een kort tripje van 15 mijl en stroom mee, dit ging als een speer, ondanks een onweersbui onderweg. Vanaf Ramsgate willen we de oversteek naar Nederland maken. Zoals gewoonlijk werkt de wind weer niet mee: windkracht 6,7 dat is ons te hard. Nog maar een dag wachten. Donderdag 16 augustus, vanmiddag wagen we het erop. De voorspellingen zijn gunstig (ook maar weer afwachten), ook voor vannacht en morgen. 140 mijl, ongeveer 30 uur, de bedoeling is Scheveningen maar het kan ook IJmuiden of Den Helder worden. Je weet nooit hoe het onderweg gaat.

Harrie

Leuk verhaal ,veel succes bij de oversteek na Nederland !
Gr, Harrie

Aart

Nou. Nog even schrap zetten dus, voor de overtocht. Goed uitkijken dus.
Behouden vaart en tot snel.

Geke

Hopelijk hebben jullie "de wind mee". Goede vaart!

Yvonne en zas

nou ben benieuwd of jullie nog kunnen wennen in Zwartsluis. Of hebben jullie nog meer reizen gepland. Zas heeft al 2 maanden een hernia dus wonen zolang al in het chaletje. Ik ben het wel zat. Komt ook dat ik weinig energie heb. De revalidatie arts wil dat ik een traject ga volgen bij de vogellanden. Daar kijk ik wel naar uit. Al ben ik nou schoon heb nog last van een droge mond en af en toe pijn. Zas doet veel oefeningen maar kan nog niet rechtop zitten dus onze vakantie gaat niet door.
Nou nog een rustig zeilweer en zien jullie graag weer in Zwartsluis. Goede vaart van Zas en Yvonne

Annet

Leuk verhaal.
Wij wensen jullie een goede overtocht naar ons kikkerlandje .
Gr
Karel en Annet

Truus

Wat leuk dat Nico en Jolien bij jullie zijn geweest en ja, Engeland is inderdaad mooi en kneuterig. Gaat nog steeds om 22.30 uur in de pub de bel voor de laatste ronde en dan nog wel een pint kunnen drinkrn om vervolgens via de achterdeur de pub uit te gaan, haha? Jullie hebben heel wat meegemaakt, dat wordt nog saai terug in Nederland ;-). Succes en sterkte met de laatste zeemijlen. En voor jou Harmke een mooie bezigheid na terugkomst: een boek schrijven over alle belevenissen ?.
Z☀️nnige groeten vanuit Toscane van ons.

Ina Prins

Mooi om te lezen Harmke.
Blij dat je weer richting huis komt, duurt veeeeeeeeeeeeeeeeeel te lang zo :-)
Doe voorzichtig nog en geniet ervan.
Ik hoop tot snel.

Gr Ina