Au revoir France

Na het besluit om terug te gaan hebben we nog verschillende eilanden bezocht, de ene nog mooier dan de andere. Onderweg een fantastische dolfijnenshow gezien. Het was wel grappig, ik zat achter het roer wat te dromen en eentje maakte mij wakker met een tik van zijn staart op het water. Ik schrok ervan. Wij gauw naar voren en ja hoor, ze zwommen met ons mee, voor ons uit, onder de boot door, op hun rug door het water, je kon ze haast aanraken. Dit is nu de 3e keer dat we ze zien maar dit was wel het mooiste tot nu toe.
Ze mogen van mij elke dag wel een show komen geven! Maar helaas.
We hebben een weekend verwaaid gelegen in een stadje omdat er zuidwesterstorm was, niet erg want het was een leuk stadje en ook de haven was erg gemoedelijk. We hebben daar expres een dag langer gelegen omdat we vreesden voor hoge deining. Nou die hadden we een dag later nog en de dag erna ook. Als de wind dan wat ongunstig is, zeilt dat voor geen meter, klapperende zeilen. Heb je gunstige wind en de deining mee, dan surf je als het ware over de golven heen, dat is wel lekker. Trouwens een raar fenomeen die deining, het heeft ook niks met wind te maken. Het kan wel door een storm in bijvoorbeeld de Dominicaanse Republiek komen dat je hier dagen later de deining hebt. En het is echt een muur van water wat op je af komt ( soms doe ik maar gewoon mijn ogen dicht), het rolt onder je bootje door en je zit in een dal en dan komt de volgende alweer. Zolang ze maar niet breken is er niks aan de hand en eigenlijk gebeurt dat ook nooit, pas als ze op een ondiepte komen of aan land.
Wat dat betreft heb ik wel ontzag voor de zee, niet voor niets het gezegde "de zee geeft en de zee neemt". Je ziet hier ontelbare kleine driet vissersbootjes die elke dag weer de zee opgaan, ze schommelen alle kanten op en trotseren golven, deining en wind.

Het is ons wel opgevallen dat je hier in Frankrijk slecht kunt zeilen, vaak is het motor zeilen. Grootzeil staat op en motor erbij aan. Daar heb je natuurlijk geen zeilboot voor. Maar wil je ergens komen zul je toch geregeld de motor aan moeten zetten. We spraken een ier die hier ook 2 maanden rond gezeild heeft, "only motorsailing" zei hij. Hij ging weer terug naar Ierland, allicht meer wind.
2 augustus, we zouden de oversteek naar Engeland wagen, 115 mijl, ongeveer 24 uur ( wij wat langer). Had je gedacht, wind en deining verkeerd. Dan maar gunstiger koers, richting Guernsey, ook zo'n 100 mijl, in 27 uur gedaan. De nacht was prachtig, heel helder met 3/4 maan en de hemel vol sterren. Je voelt je dan heel nietig op de grote zee onder zo'n mooie hemel.
Weer een stuk dichter bij Engeland. We kijken morgen weer wat we gaan doen, maar er is weinig wind voorspeld en ook niet uit de goede richting.

Jolien Boot

Mooi geschreven harmke! We zien jullie volgende week!

Annet

WAt een verhaal!
Jullie zijn nu wel ervaren zeezeilers hoor.
Nog een fijne terug reis!
Gr
Annet

Harrie

Mooie foto's en mooi verhaal !!!
Veel plezier in Engeland.
gr
Harrie

Geke

En ik vind het soms al heftig op het Marker/Tjeuker/IJselmeer! Jullie hebben lef. De dolfijnenshow is jullie beloning, lijkt me heel indrukwekkend en fantastisch als die naast je boot zwemmen.
Doen jullie maar lekker rustig aan, wij zijn na 3 mnd varen weer thuis en ik vind er geen bal aan! Nog veel vaarplezier en kom goed thuis.
PS: Harmke je hebt schrijfkunst!