Eiland hoppen

We zijn een heel stuk een rivier opgevaren en hebben daar aan een meerboei gelegen. Het was een snelstromende rivier. Je ligt dan 6 uur met de punt de ene kant op en 6 uur later ben je gedraaid. Het was er erg mooi, uitzicht op een kasteel en allemaal bossen. De volgende dag zouden we met de bijboot naar het plaatsje Quimper varen, maar werkelijk de hele dag regen! Dan maar een dag later. Hier in de stad valt de rivier droog bij eb, oeps,even niet opgelet, op de rotsen gelopen en dat met de bijboot! Gelukkig geen schade.
Lekker gezeild naar Iles de Glenan, een eilandengroepje met prachtige stranden en superhelder water, je kon de bodem zien. Hier hebben we ons 3 dagen vermaakt met prachtig weer. Door de hoge deining wilden we verplaatsen, maar dit ging niet door omdat het anker muurvast zat. De volgende dag weer geprobeerd met een andere stroomrichting, voor- en achteruit varen en na een uur martelen schoot hij los. Hij zat met een punt achter een rots.
We waren in een plaatsje waar vlakbij een touretappe langs zou gaan. Wij hebben ons gewaagd aan een pittige etappe er naar toe (heuvelachtig) op onze minifietsjes om dit schouwspel te zien. Na 2 minuten was het voorbij. Maar toch mooi om mee te maken, het is een heel spektakel.
Naar Belles Isles gevaren, de naam zegt het al, een prachtig eiland.
Hier een nacht aan een meerboei gelegen, maar dat was geen succes. s' Nachts trok de wind aan en vanaf zee hoge golven, we bonkten en klapten; kortom, een slapeloze nacht. De volgende dag naar een andere haven gegaan waar je achter de sluis kunt liggen. Dit is een heel circus, de boten kunnen alleen met hoog water naar binnen en iedereen wil een goed plekje bemachtigen. Gelukkig zijn er havenjongens in bootjes die de boel organiseren. Ze liggen er rijen dik. Wij konden naar de haven erachter waar het rustiger was en we aan een steiger konden liggen.
En dan was er 'quatorze julliet', een groot feest die we op Belles Isles hebben gevierd. Live muziek, overal kraampjes en om 23 uur groot vuurwerk. Feest tot in de kleine uurtjes. En het kon niet op; een dag later de finale Frankrijk- Croatie. Dit hebben we in de kroeg bekeken, de fransen waren wild!
We zijn echt aan het eilandhoppen want we liggen nu bij Ile d'Yeu 50 mijl zuidelijker. 10 uur met harde wind en hoge golven, brekende golven spoelden in de kuip, we waren kapot toen we aankwamen.
We hebben nu Bretagne verlaten en zijn in de Vendee aangeland. Hoe zuidelijker we komen, hoe duurder het havengeld. Hier is het 15 euro duurder in vergelijking met de vorige haven. Inmiddels ruim 20 havens gehad in Frankrijk.
De twijfel slaat toe: gaan we nog verder, of gaan we terug? Eigenlijk willen we de boot toch het liefst bij huis hebben, je gaat niet voor een weekend naar Spanje om te zeilen. Verder valt het ankeren hier tegen, je hebt te maken met stromingen en deining van de oceaan. We zijn 12 weken onderweg, veel gezien en meegemaakt en tot op de dag van vandaag blijft het spannend.
Het besluit is genomen, we zeilen de boot weer richting huis, ons bootje hoort daar te liggen en niet in Spanje. Korte etappes, via Zuid- Engeland, terug naar Nederland. Hier doen we nog wel 6 weken over!

Aart

Jullie zijn inmiddels al mooi "oude rotten" geworden. Veel plezier nog en behouden vaart terug.

Ina

Weer mooie verhalen hoor, je maakt wel wat mee zo. En wat leuk dat je oma wordt! Gefeliciteerd!

Harrie

Behouden terugvaart mooi verhaal jullie hebben de goede beslissing genomen denk ik!

Truus (en Mas)

Weer heel wat beleefd, spannende & ontspannende dingen! Houdt de boel wat in balans. En ja, dan een duivels dilemma: verder of terug. Kunnen ons heel goed voorstellen dat jullie de boot bij huis willen hebben. En evengoed nog een lange avontuurlijke terugtocht via good old England. Dus, enjoy & keep your head on! Behouden terugvaart!

Tineke en Hans

Hoi Harmke en Jan, Wat een leuke reis. Kom maar rustig weer naar huis. Geniet van de terugweg.
We horen het wel als je weer door Gouda komt.