Bretagne

Na vertrek uit de haven van Guernsey werden we uitgeleide gedaan door een school dolfijnen. Ze waren overal, voor, achter en opzij van de boot. Je kwam ogen tekort om dit mooie schouwspel te zien. Helaas geen tijd gehad om foto's te maken. Op weg naar het vasteland van Frankrijk, wind niet uit de goede hoek en stroom dwars, die ons naar Jersey zette. Hoge golven, Jan zeeziek erbij, we gingen het niet redden, dan toch maar naar Jersey, een dagje langer kanaaleilanden maakt ook al niet meer uit. Dit eiland met de bus verkend. Wij vonden Alderney het mooiste eiland, rust, ruimte en natuur en toch de gezelligheid van terrasjes.
Richting Bretagne, weer wind bijna tegen dus veel op de motor. Wil je een beetje voortgang maken, zul je toch gemiddeld 5 knopen moeten varen. We zijn beland op Ile de Brehat, een schattig eilandje waar we 3 dagen geankerd hebben. of te wel 1 geankerd en 2 aan een meerboei. Het anker begon te slepen, natuurlijk s'nachts, waardoor we slecht geslapen hebben. Er stond hier een erg sterke stroming. Bijna 2 dagen mist waardoor weggaan geen optie was. Met hoge golven op weg naar Trebeurden, geen pretje moet ik zeggen. Ook de wind was pittig. Bretagne is mooi, er staan schattige huisjes, we hebben veel gefietst, maar ook gelopen! Af en toe was het zo steil, dat fietsen geen optie meer was. We hebben gevaarlijke punten omzeild, althans dat zeggen de boeken. Maar dat is ons reuze meegevallen. Je moet wel goed opletten want er zijn overal rotsen in zee, maar goed daar heb je je kaarten voor en goed navigeren hoort er gewoon bij. Onderweg naar Camaret sur Mer keek Jan onder de motorkap: allemaal olie!! Wat nu weer. Doorgezeild en Jan wat prutsen aan de motor, olie weggepompt, nieuwe olie erop. Nu maar hopen dat ie het doet als we de haven invaren. Gelukkig! we zijn binnengekomen. Jan in de haven op zoek naar het euvel. Een scheurtje bij de dynamo steun, waardoor er olie lekt. Een noodoplossing gemaakt door de scheur te plakken en dynamo eraf te halen. De accu's worden nu niet meer opgeladen, dus zuinig met stroom. We kunnen ze laden als we in een haven liggen aan de walstroom en we hebben onze zonnepanelen nog. In Nederland nieuwe onderdelen besteld, was hier wat lastig, zien nog wel hoe ze hier komen.
We lagen hier krap een uur of er klapte een franse boot voor op ons anker, krap een uur later een franse boot achter op onze windvaan. Ze doen er echt alles aan om een plek te bemachtigen, wat dat betreft kijk je hier je ogen uit in een haven. Ze parkeren hier de boten net zo als ze in Parijs de auto's parkeren!
We beginnen nu aan de zuidkust van Bretagne, dus het schiet op en ook wij hebben nu mooi weer. Dit is wat makkelijker te zeilen, niet zoveel rotspartijen en minder stromingen (hopen we).
Tot mijn grote blijdschap hoor ik ook nog dat ik oma wordt, gelukkig zijn we dan wel weer in Nederland!

Truus

Wat weer een mooi avontuurlijk verhaal met hoogte- en dieptepunten en over die gekke Fransen. Het mooiste hoogtepunt vind ik Harmke dat je oma wordt, hartstikke leuk. Gefeliciteerd! (Ben wel heel benieuwd van wie van je kinderen ;-). En het zien van al die dolfijnen lijkt me ook geweldig. Goede vaart maar weer met nieuwe belevenissen. Lieve groeten voor beiden ?

Tineke Kelderman

Hoi Harmke, gefeliciteerd met je kleinkind. Leuk hoor.
En wat mooi om tussen de dolfijnen door te zeilen.
Wel spannend met de motor die lekt, hoop dat het weer gauw in orde komt.

Groetjes Tineke

Jantien en Wim

Wat een avonturiers zijn jullie samen ,lijkt mij ook wel wat ,helaas ben ik te oud ,jullie doen het goed samen mijn petje af a.s Oma en Opa zorg heelhuids thuis te komen ,maar dat zal wel lukken ,leuke foto,s hoor en goede vaart verder hoop in wat rustige vaar water ,veel plezier nog geniet ervan xxx ? ? ? ?

Annet

Wat een avontuur en mooie verhalen!
Jullie maken wat mee zeg.
I’le de Brehat: leuk daar zijn wij ook geland , wel lang geleden hoor.
Met onze vrienden op met catamarans , Dart 18.
Daar dachten zij , rare Fransen,destijds dat wij vanuit Nederland kwamen zeilen.?
Wat niet het geval was?, maar wij kwamen van het strand van Carnac.
Wat ik nog herinner was het een geweldig mooie baai met strand/duinen.
Waar wij ook gekampeerd hebben.
Veel plezier verder!!!
Gr Annet de Gier, ev Boot