En France

Dinsdag na de pinksteren vertrokken we naar Gravelines in Frankrijk. Eerst ging het nog niet zo hard, weinig wind en stroom tegen. En die stroom is wel heel belangrijk zijn wij achter gekomen, het kan je zo 3 tot 4 knopen in snelheid schelen. Maar later stroom mee en goede wind gingen we wel 8 knopen en dat hebben we nog nooit gehaald! Zo zijn er veel factoren waar je rekening mee moet houden en dat maakt het juist zo spannend. Zo kun je hier in Frankrijk niet alle havens binnenlopen, omdat ze droogvallen en bij sommige kun je alleen bij hoogwater naar binnen. Het is rekenen en puzzelen, maar dat houdt ons bij de les. In Gravelines staat de sluis 3 uur voor tot 3 uur na hoog water open, als je te laat bent heb je pech. Wij waren er te vroeg en moesten op zee blijven wachten tot we naar binnen konden. Geen probleem, dan ga je even bijliggen, waarbij de zeilen tegengesteld wind vangen zodat de boot zo goed als stil komt te liggen. Het was een bijzondere haven die bij eb helemaal droogvalt. Onze kiel van 1.40 m. zakte helemaal in de modder! Hier op fietsen van de havenmeester de omgeving verkend.
Onze volgende haven was Boulogne sur mer, deze plek was niet zo bijzonder.
Ja en toen naar Dieppe, een tocht van 54 mijl, terwijl wij gemiddeld 25 tot 35 mijl per dag doen
De eerte paar uren stroom tegen en weinig wind met een gangetje van 3 knopen. Maar de wind trok aan en we kregen stroom mee en werd het 6, 7 knopen, dat ging lekker! Eppey, onze windvaan (automatisch stuurautomaat) , Jan zijn meesterwerk waar vele uren noeste arbeid in zitten, doet het geweldig. En dat scheelt enorm dat je af en toe je handen vrij hebt en niet continu aan het roer hoeft te zitten. Het schoot mooi op, op de kaart zag ik een gebied met mijnen en vroeg nog aan Jan wat dat betekende; "daar hebben ze mijnen gedumpt en mag je niet vissen en ankeren". Okey. Op zee ben je verplicht de marifoon op kanaal 16 te zetten, op een gegeven moment leek het of ze Jesto,Jesto,Jesto en iets er achteraan in frans opriepen, alleen de klemtoon op Jesto verkeerd. Ik dacht nog, dat kan niet, wie zou ons hier nou oproepen? Tot 3 keer toe en nog hadden we niks door, totdat er een boot op ons af kwam stuiven. Of we wel meteen wilden maken dat we daar weg kwamen. Dangerous area. Bleek dat ze daar mijnen aan het ruimen waren! Wij maken dat we daar weg kwamen en hierna ging het allemaal ook niet zo vlot meer , de wind nam af, het werd frisser en de stroom ging weer tegenwerken. Uiteindelijk kwamen we om 21 uur in Dieppe aan, 12 uur over gedaan. Moe, maar wel voldaan dat het gelukt is. Dieppe heeft een mooie haven, je kijkt op krijtrotsen met een kerkje. Het verschil tussen eb en vloed is hier 8 meter, wat inhoud dat je met eb tegen vieze muren aankijkt. Als je dan naar de kade wilt, moet je een flinke klim maken, goed voor de kuiten! Dieppe verkent met een boemeltreintje, wel mooie stad.
Morgen weer verder, de bedoeling is Fecamp, als alles meezit. Wel vroeg weg 6 uur in verband met gunstige stroming.

Mirjam

Hoi Harmke en Jan, wat een spannend verhaal, zo maak je van alles mee, doe voorzichtig maar geniet vooral

Jolien B

Spannend! Wat een avontuur en een leuk verhaal weer. Geniet van Frankrijk!

Ina

Jullie maken wat mee zo.... ben al benieuwd naar het volgende verhaal?

Truus

Tjonge, je zult toch opgeblazen worden ?; inderdaad goed je hoofd erbij houden = goed voor het brein ?. Spannende belevenissen zo op zee. Wat het droog liggen betreft, is dit hopelijk alleen letterlijk met de boot het geval ?. Beaucoup plaisir en la belle France!

Rooie Rakker

Jullie maken toch wat mee! En, ik zie wel terug waar Jolien de journalistiek skills van heeft. Je zou boeken kunnen schrijven Harmke! :D
Succes met de tocht van vandaag!